۱۴۰۱ دی ۲۶, دوشنبه

علی خمینی: قرار نبود مسئولان با پیکان بیایند و با بنز بروند

خبرهای داغ سیاسی
www.avayeazadegan.blogspot.com

  • علی جنتی: اجبار زنان به التزام حجاب را از کجای اسلام درآورده‌اند؟

در حالی که علی خمینی برون‌رفت از بحران فعلی را در گروی بازگشت به مردم خوانده، علی جنتی سیاست الزام به حجاب را تلویحا شکست‌خورده نامید و گفت، اگر رفسنجانی بود و می‌توانست اید‌ه‌هایش را عملی کند "ما جمهوری دیگری داشتیم."

علی خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در انتقاد از رویکرد مسئولان حکومتی و با اشاره به اعتراضات چندماهه اخیر، "چاره" را "بازگشت" حاکمیت به مردم خواند.

او که در مراسم میلاد دختر پیامبر اسلام در نجف عراق سخن می‌گفت تصریح کرد، ملت ایران اگر دنبال وعده‌هایی باشد که جمهوری اسلامی داده و اگر بگوید فسادهای اقتصادی جزو وعده‌ها نبود "منحرف، غرب‌گرا یا شرق‌گرا" نیست.

نوه خمینی با اشاره به این که وعده داده نشده بود، "مسئول جمهوری اسلامی با پیکان بیاد و با بنز برود" گفت: «این ملت صبور ولی معترض است. همه معترضیم.»

او ادامه داد: «وقتی نقص وجود دارد، اعتراض باید وجود داشته باشد. اگر اعتراض نبود و سکوت مرگبار بود، ما باید می‌ترسیدیم. اگر مسئولین ما هر غلطی می‌کردند مردم فقط نگاه می‌کردند، باید می‌گفتیم یا این ملت مرده و یا این حاکمیت صدام است که صدا از کسی در نمی‌آید.»

علی خمینی خواستار دست کم نگرفتن "هویت ایرانی" و ارج نهادن به آن شد و با دفاع از رویکرد پدربزرگ خود پیگیری سیاست‌های او را "راه حل همه مشکلات" خواند.

با این حال سیاست‌های پدربزرگ او که بنیان جمهوری اسلامی را ریخت نیز در خیزش سراسری ۱۴۰۱ بارها به باد انتقاد گرفته شد و در اعتراضات علاوه بر تصاویر رهبر فعلی، تصاویر رهبر پیشین جمهوری اسلامی نیز به آتش کشیده شد.

همچنین بسیاری در شبکه‌های اجتماعی شاهد به آتش کشیده شدن خانه روح‌الله خمینی در شهر خمین به دست معترضان بوده‌اند که ویدئوهای آن به‌کرات همرسانی شد.

علی خمینی کوچک‌ترین فرزند احمد خمینی است. نه تنها احمد خمینی بعد از درگذشت پدرش به حاشیه رانده شد بلکه دیگر اعضای خانواده بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز به‌مرور از صحنه اصلی سیاست کنار گذاشته شدند.

غیر از این‌ها، خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی که در به رهبری رساندن خامنه‌ای نقش بسزایی داشت نیز پس از قدرت گرفتن رهبر جدید زیر ضرب قرار گرفت. مرگ او نیز مانند مرگ احمد خمینی "مشکوک" تلقی شد و دو فرزند رفسنجانی زندانی شدند.


علی جنتی: اجبار زنان به التزام حجاب را از کجای اسلام درآورده‌اند؟

همزمان با علی خمینی، علی جنتی، وزیر سابق ارشاد نیز زبان به انتقاد از برخی سیاست‌های حاکم بر کشور گشود.

او در حاشیه مراسم سالگرد درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی با تعریف از سیاست‌ها و اید‌ه‌های او به موضوع حجاب که آغازگر خیزش ۱۴۰۱ شد اشاره کرد و گفت: «من اصلا نمی‌فهمم که اجبار زنان از سوی حکومت به التزام به حجاب را از کجای اسلام درآورده‌اند؟»

جنتی در گفت‌وگو با خبرگزاری جماران یادآور شد: «قانونی را در مجلس برای مقابله با بدحجابی گذراندند و در طول سه دهه گذشته هزاران ساعت وقت صرف شد که چگونه با پدیده بدحجابی مقابله کنند. نهایتش به اینجا رسید که گشت ارشاد را جمع‌آوری کنند و امروز زنان محجبه بیش از بدحجاب‌ها تحت فشار و تحقیر هستند.»

او اشاره کرد، پیش‌گرفتن چنین سیاستی باعث شد که واکنش زنان جامعه به حجاب بیش از پیش شود تا جایی که اینک بی‌حجابی در سطح جامعه علنی شده است.

جنتی با بیان این که "سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی به ضد خودش تبدیل شده" گفت: «هاشمی می‌فهمید با اجبار نمی‌شود جامعه را به یک سمت کشاند. اگر آقای هاشمی بود و می‌توانست ایده‌هایی که در ذهن داشت را عملی کند ما جمهوری دیگری داشتیم.»

ناگفته نماند که الزام به حجاب نه در دوره رهبری علی خامنه‌ای بلکه در دوره رهبری روح‌الله خمینی بنا نهاده شد و در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی نیز به شدت پیگیری می‌شد.
دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر