۱۳۹۷ شهریور ۱۲, دوشنبه

آیا ترامپ به زودی برکنار می‌شود؟

خبرهای داغ سیاسی

  • همه این دلایل مطرح شده، نمی‌تواند ترامپ را از قدرت به پایین بکشد. برای سرنگونی او نیاز به طوفانی غران است و این تنها یک باد [پر سر و صدا] است.

این سوالی است که پس از محکوم شدن مایکل کوهین و کیل ترامپ و پل مانفورت، رئیس کمپین انتخاباتی ترامپ در دادگاه روز یکشنبه مطرح می‌شود. جواب این پرسش این است که این دو موضوع باعث برکناری ترامپ نخواهند شد، زیرا در اندازه‌ای نیستند که یک رئیس‌جمهوری آمریکا را از منصبش کنار بزنند.

تعقیب پل مانفورت، رئیس کمپین انتخاباتی ترامپ از سوی تیم بازرس روبرت مولر که درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و بررسی این امر که آیا بین کمپین ترامپ و روس‌ها رابطه‌ای بوده، تحقیق می‌کرد، راه به جایی نبرد ولی مانفورت به اتهام فرار مالیاتی و تقلب بانکی محکوم شد. درست است که مانفورت در 8 پرونده محکوم شد ولی فساد و مشکلات مانفورت ارتباطی با کمپین انتخاباتی ترامپ نداشت و این محکومیت‌ها ترامپ را به زیر نخواهد کشید، بلکه اوست که شاید دستور عفو مانفورت را صادر کند.

مایکل کوهین نیز یکی از وکلای ترامپ است و با 5 اتهام از جمله فرار تقلب مالیاتی، تقلب بانکی و دو مورد نقض قوانین مربوط به تامین مالی کمپین‌های انتخاباتی متهم است. او پای ترامپ را به پرونده مربوط به پرداخت 130 و 150 هزار دلار به دو زن به نام‌های ستورمی دانیلز و کارین ماکدوگال که ادعا کرده بودند با ترامپ رابطه داشته‌اند، باز کرد و به این دو زن در دوران فعالیت‌های انتخاباتی حق‌السکوت پرداخت کرد.

کوهین که مدت‌ها نقش ترامپ را در این زمینه انکار کرده بود، اعتراف کرد این پرداخت‌ها به دستور ترامپ بود. بلی این یک پرونده جدی‌تر است، اما به اندازه‌ای نیست که سبب برکنار شدن روسای جمهوری آمریکا از منصب‌شان است. حتی اگر دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند، نمی‌توانند ترامپ را برکنار کنند، زیرا که به دو سوم آراء مجلس سنا نیاز دارند و این در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. از میان 45 رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا تنها دو نفر با این اسلحه اتمی روبرو شدند؛ کلینتون به دلیل رسوایی مونیکا لوینسکی و آندرو جانسون به دلیل تخلف قانونی و برکنار ادوین ستانتون وزیر وقت جنگ داخلی. در هر دو مورد روند برکناری ناکام ماند و به جایی نرسید. نیکسون هم پس از رسوایی واترگیت استعفا کرد و برکنار نشد. برای محافظت از ثبات سیاسی ایالات متحده آمریکا، قانون اساسی این کشور به نحوی طراحی شده که برکنار رئیس‌جمهوری را دشوار کرده است.

داستان به چند دلیل آنقدر هم خطرناک نیست. اولا موضوع پرداخت‌ها پیش از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و در دوران تبلیغات انتخاباتی صورت گرفته و خود روابط مربوط به سال 2006 است. ثانیا ترامپ پرداخت‌ها را از اموال شخصی خود انجام داده و نه از پول‌های کمپین انتخاباتی. پرداخت‌ها اگر از اموال کمپین انتخاباتی صورت می‌گرفت، یک تخلف انتخاباتی به شمار می‌رفت. ما شاهد یک دعوای حقوقی طولانی‌مدت خواهیم بود. ثالثا آبروی کوهین به سبب فساد و شخصیت دو رو و سخنان ضد نقیضش رفته است. او یک بار گفت که به اندازه‌ای ترامپ را دوست داد که سینه‌اش را سپر گلوله کرده و خود را فدای او می‌کند اما بعد موضعش را عوض کرد و گفت که پس از دیدن ایستادن ضعیف ترامپ در مقابل پوتین در هلسینکی، تصمیم گرفته حقایق را فاش کند. وکیل حیله‌گری که تا گردن [در قضایای فساد] گیر کرده، ناگهان تصمیم گرفت یک مبارز ملی‌گرا شود. برکناری رئیس‌جمهوری آمریکا، هر چقدر هم که بد باشد، براساس شهادت یک وکیل دغل‌باز سخت و دشوار است.

همه این دلایل مطرح شده، نمی‌تواند ترامپ را از قدرت به پایین بکشد. برای سرنگونی او نیاز به طوفانی غران است و این تنها یک باد [پر سر و صدا] است. ترامپ مانند گربه‌ای است که هر بار سقوط کند، روی پاهایش بر زمین فرود می‌آید. صحبت درباره برکناری ترامپ به نفع او و به ضرر رقبای دموکراتش است و به این دلیل نانسی پلوسی، رئیس اقلیت دموکرات در سنای آمریکا که یک سیاستمدار کارکشته است، به همکارانش هشدار داد از هر گونه سخنی درباره برکناری رئیس‌جمهوری آمریکا پرهیز کنند، زیرا که این امر سبب بسیج شدن پایگاه اجتماعی جمهوری‌خواهان شد که خواهند گفت رئیس‌جمهوری با توطئه‌ای ناجوانمردانه روبروست که می‌خواهد او را سرنگون کند و با توجه به موفقیت‌های اقتصادی ترامپ، آنها پشت او خواهند ایستاد.

به این دلیل است که ترامپ در گفتگوی اخیرش با فاکس‌نیوز گفت که برکناری‌اش منجر به سقوط بازارها، رکود و فراگیر شدن فقر خواهد شد. او پروژه برکناری‌اش را برای ایجاد نگرانی و ترس و بسیج کردن هوادارانش و کشاندن آنها به خیابان‌ها در انتخابات پیش‌رو و انتخابات 2020 به کار می‌گیرد و اینگونه است که پروژه برکناری ترامپ از اسلحه‌ای رو به او، به اسلحه‌ای در دست او تبدیل می‌شود.
العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر