۱۳۹۷ آذر ۳, شنبه

روزی که خانه خدا ویران شد

خبرهای داغ سیاسی

  • واینچنین بود که خانه خدا "کعبه"نه بوسیله پرندگان ابابیل بلکه بوسیله منجنیق ویران شد
یکی از معروف ترین رخداد هایی که باعث خرابی خانه خدا "کعبه" شد قیام عبدالله بن زبیر قریشی اسدی بود,که منجر به لشکر کشی یزید به مکه و ویرانی خانه خدا "کعبه" به دست حجاج بن یوسف ثقفی و در آخر کشته شدن عبدالله بن زبیر زیر آوار خانه خدا شد.
بعد از رخداد عاشورا و کشته شدن امام دوم شیعیان "حسین ابن علی" و یارانش در نقاط مختلف عربستان قیام های متعدی بر علیه حکومت "بنی امیه" و یزید صورت گرفت,این قیام ها در ظاهر بخاطر خونخواهی از قتل امام حسین و یاران بود ولی در باطن بخاطر بدست گرفتن قدرت کامل از دست یزید و معاویه صورت میگرفت,همانطور که در بالا هم ذکر شد یکی از این قیام ها قیام عبدالله بن زبیر قریشی اسدی در مکه و مدینه بود.
برای مقابله با این قیام یزید سپاهی به فرماندهی مسلم بن عقبه به سوی مدینه فرستاد, که سپاه مسلم بن عقبه در طی جنگی سه روزه طرفداران عبدالله بن زبیر را  تار و مار و سرکوب کرد که در آن زمان عبدالله بن زبیر در مکه سکونت داشت و با شنیدن خبر شکست یارانش مردم مکه و حجاز را به بیعت با خود دعوت نمود و طرفداران خود را روز به روز افزایش میداد
وقتی که یزید از جریان این موضوع آگاه شد که عبدالله بن زبیر طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ خلافت بنی امیه را از طرف عبدالله بن زبیر و یارانش در خطر میدید,
 پس از سرکوب یاران عبدالله بن زبیر در مدینه دستور لشکر کشی سپاه خود به فرماندهی مسلم بن عقبه به مکه را داد که در میان راه مسلم بن عقبه درگذشت و سرپرستی سپاه یزید به حصین بن نمیر واگذار شد.
حصین بن نمیر ابتدا بیرون از مکه با لشکریان عبدالله بن زبیر در گیر شد که پس از کشته شدن تعداد زیادی از  طرفداران عبدالله بن زبیر,عبدالله مجبور شد به داخل شهر مکه بگریزد.
عبدالله بن زبیر با اعتمادی که به <قرآن و کتاب خدا> داشت و بر طبق آیه ۱۲۵ سوره بقره که می گوید:هر کسی که به خانه خدا "کعبه" پناه جوید در امان است و کسی نمی تواند به جانش آسیبی برساند به آنجا پناه برد و فکر میکرد با این کار در امان خواهد بود اما حجاج بن یوسف ثقفی با منجنیق خانه کعبه را ویران کرد. و عبدالله بن زبیر در زیر آوار خانه ی خدا "کعبه" که فکر میکرد در آنجا در امان است کشته شد.
واینچنین بود که خانه خدا "کعبه"نه بوسیله پرندگان ابابیل بلکه بوسیله منجنیق ویران شد
ع ل ی ذ ا ک ر ی
24/11/2018

پی نوشت:
البته این اولین باری نیست که کعبه ویران شده 
و به غیر از این واقعه دوبار دیگر کعبه ویران شده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر