۱۳۹۷ شهریور ۱۴, چهارشنبه

روحانی: محال است بتوانند ایران را به سال ۵۷ برگردانند

خبرهای داغ سیاسی

  • او دلیل آن‌که چرا «دشمن» با جمهوری اسلامی دشمنی می‌کند را این دانست که نمی‌خواهند ایرانِ «تأثیرگذار در منطقه و جهان» را ببینند

پنجمین اجلاس دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور برای «پیگیری مطالبات» رهبر جمهوری اسلامی «درباره وضع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی» آغاز به کار کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ترجیح داد که به جای پاسخگویی به اعضای خبرگان رهبری برای افتتاحیه طرح‌های پتروشیمی مرجان، دماوند و پردیس به عسلویه سفر کند. چکیده سخنان روحانی در این مراسم این بود: «دشمنان» مشکلاتی را به مردم تحمیل کرده‌اند، اما محال است که بتوانند ایران را به سال ۵۷ برگردانند.
حسن روحانی روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور به عسلویه رفت تا با افتتاح سه طرح‌ پتروشیمی نشان دهد که برخلاف آن‌چه در جلسه پرسش از او در مجلس شورای اسلامی گذشت دولتش در شرایط بحران اقتصادی و تحریم‌های آمریکا موفق عمل می‌کند.


حسن روحانی۶ شهریور برای پاسخگویی به پنج پرسش نمایندگان به مجلس رفت, عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا. نمایندگان از پاسخ‌های او به چهار پرسش درباره قاچاق، تحریم‌های بانکی، بیکاری، رکود اقتصادی و نرخ ارز قانع نشدند و آن‌ها را به قوه قضائیه ارجاع دادند.
روحانی در مراسم افتتاح سه طرح‌ پتروشیمی نیز بر اشتغال‌زایی این طرح‌ها و از این طریق مبارزه با رکود اقتصادی در دوران تحریم‌ها تأکید کرد و عامل مشکلات را «دشمنان» خواند.
او با بیان این‌که نظام جمهوری اسلامی و کشور در «دوران شکوفایی» قرار داشت و اکنون با توطئه «دشمنان» با مشکل مواجه شده، از «مرحله جدید توطئه بیگانگان» حرف زد و گفت: «آن‌ها در هر توطئه‌ای مشکل برای ما درست می‌کنند و مسیر و جاده همواری را که برای حرکت ما آماده بوده، با مشکلاتی مواجه می‌سازند اما امکان ندارد ملت ایران را از حرکت، تلاش و پیشرفت باز دارند، این کار امکان‌پذیر نیست. (…) محال است بر ایران و ایرانیان مسلط شوند و این‌که ما را به قبل از ۵۷ برگردانند، آرزویی است که محقق نمی‌شود.»
اقتصاد ایران از آغاز سال جاری با سقوط بی‌سابقه ارزش پول کشور، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دچار رکود بیش‌تری شد و گرانی و تورم سیر صعودی گرفت و اعتراضات مردمی نیز بیش‌تر شد. برخی این بحران اقتصادی را ناشی از تحریم‌های آمریکا می‌دانند، برخی علت آن را ناکارآمدی مسئولان دولتی و کشوری و برخی نتیجه هر دو این عوامل.
حسن روحانی و دولتش بارها تلاش کرده‌اند تا بگویند مشکل اصلی از کارکرد دولت نیست و «دشمن» و مخالفان عاملان اصلی مشکلات کنونی هستند.
حسن روحانی در عسلویه به همین موضوع اشاره کرد و گفت: «امروز مردم با مشکلات جدیدی مواجه هستند و همه ما در زندگی این را لمس می‌کنیم، پس دشمن می‌تواند برای ما مشکل درست کند اما دشمن قادر نیست به اهدافش برسد و این برای ما مثل روز روشن است.»
او دلیل آن‌که چرا «دشمن» با جمهوری اسلامی دشمنی می‌کند را این دانست که نمی‌خواهند ایرانِ «تأثیرگذار در منطقه و جهان» را ببینند: «این‌ها می‌خواهند ما را به ۴۰ سال عقب برگردانند، تسلیم شویم و بگوییم اشتباه کردیم که خواستیم مستقل شده و روی پای خود بایستیم. اشتباه کردیم شما را از کشور بیرون راندیم و اشتباه کردیم که به عنوان ایران می‌خواهیم در منطقه تأثیرگذار باشیم، اشتباه کردیم که گفتیم مردم‌سالاری دینی می‌خواهیم. این آرزوهای دشمن هیچ‌وقت محقق نخواهد شد.»
نقش و نفوذ ایران در خاورمیانه، تهدیدات همیشگی علیه اسرائیل و برنامه موشکی ایران از جمله موضوعاتی بودند که دونالد ترامپ ‎برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) به آن‌ها استناد کرد. کشورهای اروپایی هم که از حفظ برجام حمایت می‌کنند و خواهان ادامه مبادلات اقتصادی با ایران هستند بارها گفته‌اند که قصد دارند خارج از توافق هسته‌ای درباره این موضوعات با ایران وارد گفت‌وگو شوند. با این حال جمهوری اسلامی دست‌کم در محافل رسمی حاضر نشده که از مواضع خود کوتاه بیاید.
حسن روحانی همزمان با پنجمین اجلاس دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به عسلویه رفت و در این اجلاس که برای «پیگیری مطالبات» رهبر جمهوری اسلامی «درباره وضع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی» تشکیل شده، شرکت نکرد.
احمد جنتی در سخنرانی گشایش این اجلاس بار مسئولیت مشکلات کنونی کشور را بر دوش دولت و مسئولان اجرایی گذاشت و گفت رهبر جمهوری اسلامی مسئولیتی در این زمینه و حتی مذاکرات هسته‌ای ندارد
رادیو زمانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر