۱۳۹۷ شهریور ۲۰, سه‌شنبه

وال استریت جورنال: سلاح پنج میلیارد دلاری ایران برای مقابله با تحریم ها

خبرهای داغ سیاسی

  • این تازه ترین نمونه از تلاش های بی سر و صدای تهران در استفاده از «شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران» برای شل کردن حلقه تنگ تحریم های اقتصادی دولت ترامپ است.

به گزارش بنو فاکون در روزنامه وال استریت جورنال، اخیرا ریموند ابوالحسن، دانشمند ایرانی فرانسوی از یک سرمایه گذاری ۳ میلیون دلاری در یک کارخانه داروسازی ورشکسته خبر داد که به نمادی از اقتصاد مساله دار فرانسه تبدیل شده بود و آن را احیا کرد.

۶۰ درصد دیگر از سهام این داروسازی متعلق به حکومت ایران است و اعلام نشده بود.

این تازه ترین نمونه از تلاش های بی سر و صدای تهران در استفاده از «شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران» برای شل کردن حلقه تنگ تحریم های اقتصادی دولت ترامپ است.

مشاوران «شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران» می گویند این صندوق با ده ها سرمایه گذاری و حساب های نقدی در ۲۲ کشور به ارزش ۵ میلیارد دلار به سرمایه هایی اولویت داده است که امکان دسترسی تهران به خدمات، کالاها و فناوری هایی را فراهم می کند که در خطر از دست رفتن زیر تحریم های آمریکا قرار دارند.

حکومت ایران امیدوار است با نمایش حسن نیت با انزوای ایران مقابله کرده و همچنین درآمد کسب کند.

افراد آشنا به این پروژه می گویند «شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران» در این مورد، یک کارخانه دارویی فرانسه و زمین های آن را در ماه ژوئن خرید تا اطمینان حاصل کند ایران می تواند داروهای سل، سرطان مثانه و دیگر امراض را که ممکن است تحت تحریم های آمریکا دشوار به دست بیاید، تهیه کند.

به گفته یک مشاور این صندوق سرمایه گذاری «هدف آن ها مستقل کردن ایران» از تحریم ها است.

بازوی سرمایه گذاری خارجی ایران یکی از چند راهی است که ایران می کوشد با آن تحریم های آمریکا را دور بزند. ایران همچنین سیستم تهاتری یا پایاپای را برای خریداران نفتی در آسیا در نظر دارد تا به جای پول کالا تحویل گرفته و از این طریق جای خالی مشتری های نفتی از دست رفته اش را پر کند.

فرهاد زرگری، رئیس پیشین «شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران»، در مصاحبه ای با اشاره به داروسازی ها گفته بود سرمایه گذاری های خارجی پلی برای سرازیر شدن فناوری و دانش به ایران است. زرگری گفت سرمایه گذاری ایران شرکت های خدمات مالی را برای تسهیل تجارت هدف گرفته بود.

سرمایه گذاری های این صندوق عموما با دلار آمریکا انجام نمی گیرد. این سرمایه ها شامل سهام در یک مرکز بازرگانی افغانستان، یک کارخانه قطعات خودرو در برزیل، یک شرکت لوله سازی در آلمان و یک موسسه مالی در عمان است. این صندوق از سرمایه هایش در شرکتی در دوبی برای خرید تجهیزات نیروگاه های برق استفاده کرده بود.

سرمایه های شعبه این صندوق در دوسلدورف آلمان طی سه سال تا سال ۲۰۱۶ با ۱۶ درصد رشد به ۷۰۴ میلیون یورو افزایش یافته بود.

آمریکا امکان مانور و سودآوری «شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران» را محدود کرده است.

برای نمونه، این شرکت اخیرا در نظر داشت چهار و یک دهم درصد سهام خود در «تایسن کروپ»، شرکت بزرگ مهندسی آلمان، را به فروش برساند، اما در سایه نگرانی از توقیف آن در پرونده های محکومیت ایران در دادگاه های آمریکا، از این کار صرفنظر کرد.

این صندوق ایده کمک به خرید هواپیما از محل فروش ۴۰ درصد از سهام اش در واحد «تایسن کروپ» در سائوپائولو برزیل که به آمریکا صادرات دارد را سبک و سنگین کرده بود. این ایده پس از بازگشت تحریم های آمریکا در ماه گذشته غیرممکن شد.

سخنگوی «تایسن کروپ» می گوید نمایندگی برزیلی آن ها به دلیل تحریم های آمریکا نزدیک به یک دهه به ایران سودی پرداخت نکرده است.

«شرکت ریو تینتو» در سال ۲۰۱۰ پرداخت سود به «شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران» را برای ۱۵ درصد سهام آن در یک معدن اورانیوم در نامیبیا متوقف کرده بود، زیرا نگران بود تهران از آن منابع مالی در برنامه هسته ای اش استفاده کند.
پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر