۱۳۹۷ شهریور ۱۶, جمعه

جان غیرنظامیان ادلب در دست ایران، ترکیه و روسیه است

خبرهای داغ سیاسی

  • در آستانه نشست سه جانبه تهران درباره سوریه که میان رهبران ایران، ترکیه و روسیه برگزار می‌شود، سازمان عفو بین الملل هشدار داده است جان میلیون‌ها نفر در ادلب در دست رهبران این سه کشور است.

در آستانه سومین نشست سه جانبه سوریه میان رهبران ایران، ترکیه و روسیه، سازمان عفو بین الملل هشدار داده است که جان میلیون‌ها نفر در ادلب در دست رهبران این سه کشور است.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران در این نشست میزبان همتایان روس و ترک خود، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان خواهد بود تا درباره ادلب، آخرین پایگاه عمده مخالفان مسلح بشار اسد و پیدا کردن راه حلی برای پایان جنگ داخلی سوریه گفتگو کنند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در آستانه این نشست در بیانیه‌ای این دیدار را تلاشی مشترک برای پیدا کردن راه‌حلی سیاسی و پایدار برای بحران در سوریه و در چارچوب اجلاس آستانه خوانده است.

درحالی که دولت بشار اسد برای بازپس گیری ادلب، آخرین پایگاه عمده مخالفان مسلح خود آماده می‌شود، جامعه بین‌المللی به شدت نگران تلفات غیرنظامیان در صورت حمله به این منطقه است.

جیمز جفری، نماینده ویژه جدید وزارت خارجه آمریکا در سوریه روز پنج‌شنبه گفت شواهد زیادی نشان می دهد که نیروهای بشار اسد تسلیحات شیمیایی خود را برای حمله ادلب آماده می کنند و تاکید کرد آمریکا چنین حمله ای را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد.

بیش از ۳ میلیون نفر غیرنظامی در ادلب زندگی می‌کنند و گروهی از مخالفان مسلح بشار اسد نیز در این منطقه مستقرند. سازمان ملل متحد تعداد این نیروهای مسلح را نزدیک به ۱۰ هزار نفر تخمین زده است.

انتظار می‌رود رهبران سه کشور گفتگوهای دوجانبه‌ای نیز در حاشیه نشست تهران داشته باشند.

یک روز پیش از این نشست علی لاریجانی رییس مجلس ایران در سفر به مسکو ابراز امیدواری کرده با حضور ولادیمیر پوتین در اجلاس تهران توافقی نهایی درباره ادلب حاصل شود.

در همین حال آمریکا می گوید بشار اسد برای حمله شیمیایی تازه ای به ادلب حاضر می شود و هشدار داده این کار به بالاگرفتن تنش ها می انجامد.

قرار است روز جمعه همزمان با نشست تهران، در نیویورک نیز اعضای شورای امنیت به دعوت آمریکا جلسه ای درباره سوریه تشکیل دهند.

هیچ کدام از سه کشوری که در تهران گردهم می آیند دل خوشی از آمریکا ندارند و همگی تحت تحریم های آمریکا هستند.

اگرچه هر سه رهبر به دنبال پایان جنگ داخلی در سوریه اند اما اهداف و نگرانی های ضد و نقیضی نیز با یکدیگر دارند.

ایران خواستار بقای بشار اسد و تقویت نفوذ خود در منطقه است و حامی حمله به ادلب و بازپس گیری آن است.

ترکیه نگران بحران آوارگان و سرریز خشونتها به داخل مرزهای خود است و حمله به ادلب را خط قرمز خود خوانده است.

روسیه می تواند تکلیف ادلب را با حملات هوایی خود به نفع بشار اسد روشن کند اما درعین حال چشمی به رقابت با آمریکا دارد و نمی خواهد ترکیه را که رابطه ای شکر آب با واشنگتن دارد از خود خشمگین کند.

سازمان عفو بین الملل گفته است سه کشور روسیه ایران و ترکیه بیشترین نفوذ را بر طرف‌های درگیر در ادلب دارند و قدرت دارند که از غیرنظامیان حمایت کنند و جلوی حملات غیرقانونی و بی‌رحمانه دولت سوریه علیه آنها را بگیرند.

این سازمان درعین حال از جامعه بین‌المللی خواسته است بر دولت سوریه و مخالفان مسلح آن فشار بیاورند تا قوانین بین‌المللی در جنگ را رعایت کنند و از به بار آمدن یک فاجعه انسانی دیگر جلوگیری کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر