۱۳۹۷ آبان ۴, جمعه

هاآرتص: شرکت اطلاعاتی اسرائیلی برای ردگیری دارایی‌های ایران از مقام‌های دولت اوباما جاسوسی می‌کرد

خبرهای داغ سیاسی

  • هاآرتص نوشته است که تامین مالی عملیات مکعب سیاه برای ردگیری دارایی‌های ایران از طرف مالک تایوانی یک شرکت بزرگ کشتیرانی انجام شده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص می‌گوید شرکت اطلاعات تجاری "مکعب سیاه" در اسرائیل، برای ردگیری دارایی‌های متعلق به حکومت ایران، از مقام‌های دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، جاسوسی می‌کرده است.

هاآرتص اظهارات کارکنان سابق و فعلی شرکت خصوصی "مکعب سیاه" و همچنین مکاتبات داخلی آن شرکت را مبنای گزارش خود عنوان کرده است.

پنج ماه پیش چند رسانه غربی گزارش‌هایی از جاسوسی این شرکت از مقام‌های آمریکایی منتشر کردند و نوشتند که هدف آن تضعیف توافق هسته‌ای با ایران بوده است.

حال هاآرتص می‌گوید هدف مکعب سیاه آن بوده است که دارایی‌های حکومت ایران را به منظور ضبط شناسایی کند و همچنین در صورتی که بانک یا مقامی به ایران برای پنهان کردن دارایی‌هایش کمک کرده بود، علیه آنها نیز پرونده‌ای راه بیندازد.

این شرکت در پاسخ به گزارش هاآرتص گفته است که مطابق سیاست خود، حاضر به تایید یا تکذیب ادعاهای مطرح شده نیست.

سیاست باراک اوباما در زمینه برنامه هسته‌‎ای ایران، در کنار برخی مسائل دیگر، به اختلاف نظر قابل توجهی میان دولت‌های آمریکا و اسرائیل انجامید و دولت بنیامین نتانیاهو تلاش‌های بسیاری برای تضعیف مذاکرات هسته‌ای انجام داد، اما بنا به گزارش هاآرتص شرکت مکعب سیاه ورای انگیزه‌های سیاسی و به واسطه انگیزه‌های اقتصادی از مقام‌های آمریکایی جاسوسی می‌کرد.

هاآرتص نوشته است که تامین مالی عملیات مکعب سیاه برای ردگیری دارایی‌های ایران از طرف مالک تایوانی یک شرکت بزرگ کشتیرانی انجام شده است.

این گزارش می‌گوید تمرکز مکعب سیاه بر یک حساب ایران در بانک مسقط، در عمان بوده است؛ حسابی که هاآرتص می‌گوید درآمدهای نفتی ایران، به ریال عمانی، به آن واریز می‌شده و در سال ۲۰۱۵ معادل ۵.۷ میلیارد دلار در آن بوده است.
سنای آمریکا چند ماه پیش گزارش داد که دولت باراک اوباما "مخفیانه" به ایران مجوز داده بود تا مبالغ موجود در این حساب را از ریال عمانی به به دلار آمریکا تبدیل کنند.

بنا به گزارش هاآرتص، شرکت مکعب سیاه در پی ارتباط گرفتن با مدیران و کارکنان بانک مسقط بود، هرچند به نتیجه نرسید.

هاآرتص در گزارش خود شرکت مکعب سیاه را همچون یک "موساد بخش خصوصی" توصیف کرده است.
ایرانیان انگلستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر