۱۳۹۷ مرداد ۶, شنبه

سی و هشتمین سالروز درگذشت شاه فقید در قاهره

Bildergebnis für ‫سی و هشتمین سالروز درگذشت شاه فقید در قاهره‬‎

قاهره از سی و نه سال پیش که شاه فقید را با کوله‌باری از درد پذیرا شد هر ساله مهمانانی دارد که عاشقانه زحمت سفر را به جان می‌خرند تا در سالگرد درگذشت وی با او باشند. با گذشت هر ثانیه تپش قلب‌های شیفته ، تندتر می‌شود. خنکای لابی هتل گرمای طاقت‌فرسای قاهره را از یاد منتظران می‌برد اما نمی‌تواند از دلهره‌هایشان چیزی کم کند. هم شادند و هم غمگین. شاد از پیمان بستن‌ِ هر ساله با مرد میهن‌دوستی که در ساختن ایران نقشی تاریخی بازی کرد و دیدار با شهبانوی مهربان؛ همگی غمگین از اینکه قدرشان را ندانستند.

Bildergebnis für ‫سی و هشتمین سالروز درگذشت شاه فقید در قاهره‬‎
آخرین شاه ایران پنجم مرداد ۱۳۵۹ در سن ۶۱ سالگی، در مصر درگذشت

انورسادات رئیس جمهور مصر که به دست اسلامگرایان افراطی به قتل رسید به همراه همسرش تنها کسانی بودند که در روزهای سخت یار و یاور پادشاه فقید شدند. مصر نخستین ایستگاه مسافرانی بود که ایران و دنیا از آنها روی گردانده بود و امروز پس از چهل سال، نامشان در برابر چشم و گوش جهانیان در کشور فریاد زده می‌شود. خیابان را بسته‌اند. پلیس و ارتش مصر برای امنیت این مراسم همکاری چشمگیری دارند. ایرانی‌ها مدیون ملت شریف مصر هستند.

Bildergebnis für ‫سی Ùˆ هشتمین سالروز درگذشت شاه فقید در قاهره‬‎ 

ایرانیان از سراسر دنیا برای این مراسم آمده‌اند. همه شور وشوقی تازه دارند با اشک در چشم و امید در گفتار که بزرگداشت بعدی در ایران برگزار خواهد شد. بانوی مهرآفرین، شهبانو دوشادوش همسر انورسادات وارد محوطه می‌شوند. این دو بانو یادآور دو مرد بزرگ تاریخ دو کشور و دنیا هستند که با رفتن‌شان صلح و آرامش نیز هم از منطقه و هم از جهان رفت.
آنها پس از آرامگاه انورسادات به مسجد الرفاعی می‌روند برای ادای احترام به پادشاه فقید ایران. سالنی که از فرش‌های اهدایی ایرانیان پوشیده است پر از مسافران ایرانی است که با قلب‌های آکنده از شور و مهر و امید در انتظار شنیدن سخنان شهبانو فرح و ورود به آرامگاه شاه فقید هستند. شهبانو با متانت همیشگی به زیبایی سخن می‌راند که سپاسگزار مصر، انورسادات و بانو جهان سادات است و مانند همیشه از حضور ایرانیان در این مراسم سالگرد تشکر می‌کند.
صدای «جاوید شاه» و «زنده‌باد شهبانو» از میان حاضران شنیده می‌شود. مراسمی ساده اما باشکوه. پس از بزرگداشت در مسجد الرفاعی همه به سوی هتل هیلتون روانه می‌شوند. از مهمان‌ها با شیرینی و نوشیدنی‌های گرم و سرد پذیرایی می‌شود و جمعیت از شهبانو امضا و عکس می‌گیرند. همه از طرف دوستان وهمشهریان‌ خود برای شهبانو پیام گرم امید و آینده دارند.
همه‌ی ایرانیان میهن‌دوست آرزوی شرکت در این مراسم را دارند و اگرچه در مسجد الرفاعی و بزرگداشت حضور ندارند اما جایشان همیشه سبز است به ویژه در شرایطی که مردم ایران بیش از پیش قدر خدمتگزاری‌های شاهان پهلوی را می‌شناسند. قدردانی از انسان‌های خدمتگزار و نیکوکار، خدمت و نیکی می‌آفریند. جاویدباد یاد و خاطره‌ی شاهان پهلوی و همه‌ی خدمتگزاران ملت و مملکت پاینده ایران.
قاهره؛ ۲۷ ژوییه ۲۰۱۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر